Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Thursday, May 30, 2013

Sophea Progressive : 3 months Old :D

Assalamualaikum :)
da ptg ni..ngah wat ape tu??
heeeee mama phea tgh rehat ni..

arini mama phea nak cite ttg perkembangan dak tecik manja nakal mama ni yer ;p
as like sume ibu2 kat luar ni..mmg kt akan concern kan dgn tiap perkembangan bb kt di awal kelahiran hingga laa dia dewasa kan..sama laa mcm ninie ni haa..
alhamdulillah tiap kali jupe doctor dia akan kate yg sophie ni membersar dgn baek alhamdulillah syukur :)
jom kt tgk masa phea 3 bln tumbesaran dia g mana yg tiap baby juga akan lalui kan..:)


1. Menegakkan kepala dengan stabil
Pada bulan ini, bayi anda mungkin sudah boleh mengangkatkan kepalanya semasa berbaring dan menegakkannya untuk beberapa minit. Jika diampu untuk duduk, dia mungkin boleh menegakkan kepalanya secara mantap dan lurus. Ketika dia meniarap, anda akan memerhatikan dia mengangkatkan kepala dan dada seakan-akan membuat tekan tubi ringan. Duduklah di hadapannya dan hayunkan mainan untuk menggalaknya
seeeeeee..:) tu Phea ngan atok..tegakkan pale dia hahahaha
skang mmg lg keras da..tegak je pale kalau berdiri n meniarap :) nak mandikan pon senang sebab pale dia x terlentok2 sgt..:) alhamdulillah




 2. Koordinasi lengan, kaki dan tangan lebih baik
Bayi anda sekarang boleh melambai-melambai tangan dan menendang kakinya. Sendi paha dan lututnya menjadi lebih lentur menyebabkan tendangannya menjadi lebih kuat. Dan jika anda mendirikannya dengan kaki terletak di lantai, dia akan menolak badannya turun dengan menggunakan kakinya. Dia boleh merapatkan kedua tangan dan membuka jari-jarinya, tapi dia akan menggunakan tangan yang digenggam rapi untuk memukul barang yang tergantung. (Harap maklum bahawa usaha memukul mainan atau sesuatu objek merupakan satu pencapaian yang penting!) Galakkan perkembangan kemahiran tangannya dengan menghulurkan mainan dan perhatikan sama ada dia mengambilnya.


haaa yang ni mmg x dinafikan..memang dia berentap bersilap anak dara shaye ni :)
lagi2 kalau bgn tdo menggeliat tu kan heee..;) tgk tu dia kuak lentang..yeahhhh "shaye mama..yg nak shushu tu..;)"..dia mmg at any time suke menggenggam..cam nak tumbuk orang je gayanyer hehehe..
so skang ninie bg dia teether da..:) sbb da pandai pegang masuk mulut kan..leleh2 air liur tau :)


3. Pola tidur lebih terkawal 
Mulai dari sekarang, ibubapa yang dahulu-nya tidak dapat tidur dengan sempurna, mula merasa lega sedikit. Menjelang tiga atau empat bulan, pola tidur anak anda mula menjadi stabil. Kebanyakan bayi pada usia ini tidak lagi bangun malam untuk menyusu, walaupun sekali sekala mereka bangun juga dan mahukan makan. Ada juga kanak-kanak yang tidak tidur terus sepanjang malam untuk tempoh tiga atau enam bulan (bagi tahun pertama, ini bermakna mereka boleh tidur terus hanya selama enam jam setiap kali), jadi, usahlah bimbang jika anak anda masih menyebabkan anda berjaga di waktu malam.
ini memang..alhamdulillah..kalau dulu dia tdo ikut suke je kan..skang lebeh teratur da :)
senang mama kejut pg nak anto umah bb sitter..tyme tdo dia tdo..bile haus dia bgn..
kalau malam tyme nyusu pon teratur da..3 jam skali start kul 1 pg mmg phea akan bgn menyusu dan tdo mlm dia lebeh lama :)


4. Mula berinteraksi dengan orang lain
Anak anda diprogram untuk "menerima", serta membuat kesimpulan tentang dunia kelilingnya. Kini, dia mungkin dapat memberi respon kepada bayangnya sendiri dalam cermin dengan senyuman (bayi gemar melihat diri sendiri), dan dia mungkin berhenti menghisap jari atau botol untuk mendengar suara anda. Dengan bersuara mesra dan membuat bunyi-bunyian, dan dengan berceritakan tentang tugas rumah remeh yang sedang diuruskan, anda bukan saja menjalin hubungan dengannya, tetapi juga mengalakkannya melahirkan perasaan sendiri.

oooo anak dara shaye ni tersangat laa friendlynyer ye :)
sesape je sape akan nyummmmmm je dia :)
mmg suke bile orang ramai keliling dia..tergelak2 ajak main sama...


 5. Jelas mengenali emak dan ayah
 Menjelang tiga bulan, dan kadangkala lebih awal, bayi anda sudah menjalin hubungan rapat dengan anda dan mengenali muka anda. Dia masih suka bersenyum dengan orang yang tidak dikenali, terutama sekali jika orang itu bertentang mata dengannya dan bersuara mesra atau bercakap dengannya. Namun begitu, dia sudah mula mengetahui siapakah orang-orang dalam hidupnya dan sudah boleh menentukan siapa yang lebih disukainya antara mereka.

Lobus parietal, bahagian otak yang mengawal koordinasi tangan-mata serta membolehkan seseorang itu mengenali objek, kini mula berkembang dengan pantas.

Dan lobus temporal, yang membolehkan pendengaran, bahasa dan bau-bauan, juga lebih responsif dan aktif. Oleh itu, apabila bayi mendengar suara anda, dia akan memandang terus kepada anda dan mula bersuara gembira atau cuba bercakap dengan anda.

tengok laa tu :)
kalau dpt tdo atas papa mmg lena laa dia :)
manja sgt n ngade2 ler tu :)
kalau mama dia lg laa kan hahaha..tau2 je laa bank susu dia hahahah

alhamdulillah now she's growin up so fast!!

Harus diingat bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai peringkat-peringkat pencapaian sosial mengikut masa dan jadual mereka tersendiri. Semua di atas hanya merupakan garis panduan am mengenai potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda -- jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi...

No comments:

Post a Comment

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا