Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Friday, January 22, 2010

NinIe X AkaN deLEte BlOg Ok SAYAnG..;D

salam jumaat untuk semua..nampaknyer arini akan jd satu hari lagi yang panjang buat saya dan mereka semua..:)..amin..alhamdulillah..mama da selamat operation semalam...moga yang baek2 saja buat mamaku...

balik keje awal semalam..then my dear "so called bf" mestilaa amek saya yang tersayang ni ke hospital jumpe n lawat bakal mak mertua kan...:)..petang semalam sampai shah alam..mama macam biasa wad sana laa..itu laa hospital dia da 12 tahun nie...thanks sayang take me there semalam..:)

satu hari lagi yang penuh dugaan dan cabaran..tp kami sudahi dengan ALHAMDULILLAH buat mereka2 yang hitam hatinye..dan sakit jiwanya melihat kebahagian kami ini..moganye kalian jumpe jiwa yg kotor itu..jgn laa bw jiwa yang hitam tu sampai mati ya..itu doa saya di hari penghulu hari ini..khas buat kamu dan kamu juga..:)
owh ya..buat mereka yang meninggalkan pesanan pada saya..yaa alhamdulillah dan terima kasih atas sokongan kalian ya..SMART PEOPLE WORK IN SILENCE kan?so i'll be it my dear lovely frens..;)

i will not deleting my precious blog ini ok..;D..yeah sila tepok tangan anda..kata2 nista dan dusta cume SAMPAH SARAP pada saya..terima kasih kerna cube menjatuhkan aku..tp maaf laa..x makan pon cara kamu tue..:)

millions of thank you to;

firsya - noooooooooooooooo...jgn la tutup blog nie...honestly,entry2x kat sni,byk bg smangat...
spec - close ur eyes close ur ears..but not close the pc.:)
pak cik mamai - kita hidup memang untuk belajar dan kita juga part of yang mengajar...andai kamu rasa blog ini mendatang sedikit ilmu dan pengajaran pada kawan-kawan then let this blog a live if you think this blog bring nothing then its up to you dear to decidefor sure akan ada rasa kehilangan
tedi - bila rasa hati tu tak besh mmg lah nak tutup blog.. tarik napassssssss.... lepasssss..mesti x jadi tutup blog. ekekekeke
kak atty - jangan layan ulat2 tuh ninie..biorkan jew..kalo ninie..tutup..bermakna..ninie mengaku kalah..
butterfly ku comel - ala..xmo lerr....sonok lerr dgr cite akak..
kamu wanita itu - sayang...mungkin te tak selalu jot komen untuk kamoo..tapi kiter selalu jenguk kamoo..n kiter beharap sangat dapat jumpa kamoo in person..dear..jgn tutup blog eh..ikut kata tedi..tarikkkkkk napassssss..lepassssss :p
are long sayang - eh..eh..mane kT pnye kOmen??xda ker?wawaa..msti internet pnye psL..xlepas nie..Kak ninie..U need be stroG..peduLikan kata2 lalat tue..bak kata kak ninie..kT xleh mGaku klah..doraG akan gmbira bila kT jtuh tsuGkur ..ChayOk..chayOk..!! ^_^

dan ramai lagi di luar sana tue..:)
terima kasih atas perhatian kamu..nak buat baek bukan senang kan...hehehe..yang dengki dan iri hati memang bayak dalam dunia ni..yang perlu cuma istigfar banyak2 semoga hati mereka di bersihkan kate my dear n kawan2 ku ini..:)

dan ini ada satu cerita santapan minda buat kamu sahabat ku;
Boleh Percayakah Taubat Mereka ?
Berkenaan persoalan saudari berkenaan samada boleh mempercayai taubat mereka, sudah tentu ia bukanlah urusan kita lagi. Ia hal hati di antara pelaku dosa dengan Allah SWT.

Cuba kita mengambil pengajaran dari kisah ini.

Nabi SAW pernah membahagikan perolehan harta kepada mereka yang berhak, tiba-tiba berkata seorang lelaki dari satu kaum bahawa mereka lebih berhak menerima lebih banyak dari kaum yang satu lagi. Kemudian, diterangkan selanjutnya :
قال فَقَامَ رَجُلٌ غَائِرُ الْعَيْنَيْنِ مُشْرِفُ الْوَجْنَتَيْنِ نَاشِزُ الْجَبْهَةِ كَثُّ اللِّحْيَةِ مَحْلُوقُ الرَّأْسِ مُشَمَّرُ الْإِزَارِ فقال يا رَسُولَ اللَّهِ اتَّقِ اللَّهَ قال وَيْلَكَ أو لست أَحَقَّ أَهْلِ الأرض أَنْ يَتَّقِيَ اللَّهَ قال ثُمَّ وَلَّى الرَّجُلُ قال خَالِدُ بن الْوَلِيدِ يا رَسُولَ اللَّهِ ألا أَضْرِبُ عُنُقَهُ قال لَا لَعَلَّهُ أَنْ يَكُونَ يُصَلِّي فقال خَالِدٌ وَكَمْ من مُصَلٍّ يقول بِلِسَانِهِ ما ليس في قَلْبِهِ قال رسول اللَّهِ إني لم أُومَرْ أَنْ أَنْقُبَ قُلُوبِ الناس ولا أَشُقَّ بُطُونَهُمْ
Ertinya : Berdiri seorang lelaki yang matanya ke dalam, lebat janggutnya, kepalanya tercukur lalu berkata :
"Wahai Rasulullah bersikap takutlah kepada Allah" ( Sebagai tanda tidak puas hati terhadap pembahagian yang dilakukan oleh Nabi),
Baginda menjawab : "Bukankah aku sepatutnya ( sebagai Rasulullah ) orang yang paling takut kepada Allah."
Lelaki itu terus beredar dan Khalid Ibn Walid berkata
"Adakah perlu aku memenggal kepalanya (kerana tidak taat kepada pembahagian yang dilakukan oleh Nabi dan seolah-olah telah murtad) :
Baginda menjawab : "Tidak, mungkin ia orang yang masih menunaikan solat".
Khalid berkata : "Berapa ramaikah yang menunaikan solat dan lidahnya berkata seusatu yangtidak sama dengan apa yang di dalam hatinya (merujuk kepada orang munafiq)"


Baginda membalas :-
إني لم أُومَرْ أَنْ أَنْقُبَ قُلُوبِ الناس ولا أَشُقَّ بُطُونَهُمْ
Ertinya : "Aku tidak diperintahkan untuk meninjau hati manusia (menjangkakan niat manusia lain) dan mengorek perut mereka" ( Riwayat Al-Bukhari, no 4094, 4/1581 : Muslim, 2/742 )
Imam An-Nawawi dan Ibn Hajar mentafsirkan kata-kata baginda ini sebagai :-
إنما أمرت أن آخذ بظواهر أمورهم والله يتولى السرائر
Ertinya : Aku hanya diperintahkan untuk mengambil kira luaran urusan mereka sahaja manakala niat dan apa yang terselindung adalah urusannya dengan Allah) (Syarah Sohih Muslim, 7/163; Fath Al-Bari, 8/69 )

Demikian juga dari apa yang dikatakan oleh Khalifah Umar Al-Khattab :
إنَّمَا كَانُوا يُؤْخَذُونَ بِالْوَحْيِ على عَهْدِ النبي صلى اللَّهُ عليه وسلم وَإِنَّ الْوَحْيَ قد انْقَطَعَ وَإِنَّمَا نَأْخُذُكُمْ الْآنَ بِمَا ظَهَرَ لنا من أَعْمَالِكُمْ
Ertinya : Dahulu diambil ketetapan hukum dari wahyu iaitu di waktu zaman hidupnya Baginda SAW, dana apabila wahyu sudah putus ( dengan wafatnya Nabi) , sesungguhnya kami hanya akan menilai dan mengambil dari apa yang terzahir kepada kami dari perbuatan kamu ( dalam hal kehakiman sebagai contoh ) ( Talkhis al-Khabir, Ibn Hajar, 4/192 )

Demikian juga hadis berikut :-

بَعَثَنَا رسول اللَّهِ إلى الْحُرَقَةِ فَصَبَّحْنَا الْقَوْمَ فَهَزَمْنَاهُمْ وَلَحِقْتُ أنا وَرَجُلٌ من الْأَنْصَارِ رَجُلًا منهم فلما غَشِينَاهُ قال لَا إِلَهَ إلا الله فَكَفَّ الْأَنْصَارِيُّ عنه فَطَعَنْتُهُ بِرُمْحِي حتى قَتَلْتُهُ فلما قَدِمْنَا بَلَغَ النبي فقال يا أُسَامَةُ أَقَتَلْتَهُ بَعْدَ ما قال لَا إِلَهَ إلا الله قلت كان مُتَعَوِّذًا فما زَالَ يُكَرِّرُهَا حتى تَمَنَّيْتُ أَنِّي لم أَكُنْ أَسْلَمْتُ قبل ذلك الْيَوْمِ

Ertinya : Nabi mengutuskan kami ke Huraqah, dan berperang dengan satu kaum lalu kami menyerang mereka di waktu Subuh dan menewaskan mereka, sehinggalah aku dan seorang lelaki dari Ansar mengejar seorang perajurit (musuh), tatkala kami merapatinya, tiba-tiba dia mengucap La Ilaha Illa Allah, dengan segera lelaki Ansar itu menarik senjatanya dan aku pula terus menikam lelaki itu dengan panahku sehingga membunuhnya. Apabila kami pulang dan menyampaikannya kepada Nabi,
lalu Nabi bertanya : "Adakah kamu membunuhnya selepas ia mengucap? "
Aku menjawab : Kerana dia hanya hendak melindungi dirinya dari kami"
Rasulullah sentiasa mengulang-ngulang pertanyaan (menunjukkan salahnya tindakan membunuh itu) itu sehingga aku merasa aku belum masuk islam hari itu" ( Riwayat Al-Bukhari, no 4021, 4/1555)


Hadis di atas menunjukkan kepada kita untuk tidak mempersoalkan keikhlasan dan hati seseorang. Cukuplah berhukum berdasarkan zahir mereka.
Kesimpulannya, lebih baik kita mempersoalkan keikhlasan kita dalam amalan-amalan kita. Kita doakan mereka yang bertaubat dikurniakan dengan kesedaran yang sebenar. Tidak perlu jugalah menakutkan mereka dengan zina sepanjang hayat dan berterusan dalam zina dan dosa, kernaa ia tidak akan boleh mengundur lagi, satu-satunya peluang mereka adalah taubat. Berikanlah mereka peluang dan Allah SWT adalah maha pengampun jika mereka benar-benar ingin bertaubat.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
http://www.zaharuddin.net/
20 Ogos 2007

7 comments:

  1. semoga segalanya akan kembali seperti biasa....ceria dan bahagia

    ReplyDelete
  2. semoga bakal mak mertua sihat!!


    Alhamdulilah x delete blog.

    semoga kamu berdua bahagia!

    ReplyDelete
  3. ha.. camtulah.. meiz.. tak usah delete2.. di sini bnyk kenangannya.. jgn jadi macam saya.. pernah dh delete blog.. sedih aje rasa.. tak dapat nak imbau kenangan lama.. hehee..

    biarkanlah mereka2 itu.. mulut org kita memang tak leh nak tutup..

    ReplyDelete
  4. buat derk jer dik oiii..
    skarang mata akak yg rabun ni pun dh slesa skit bca tulisan ko dik. klau tak rasa cam otak ni lembab semacam jer nak hbiskan citer ko lam blog nih.

    ReplyDelete
  5. relax lah miez..jangan terkesan dengan kate2 yan berunsur dusti nista lusta tu...toing!kan cam toing! semut jerk~
    okey...?

    ReplyDelete
  6. insyaAllah semua nya akan dipermudahkan oleh mama ninie, ninie dan semua keluarga.

    kem salam kat mama yer.. kami doakan mama cepat sembuh dan kembali sihat & ceria sokmo.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا