Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Saturday, August 8, 2009

lANgKAh2 UNTUk menGatASi INfLUenZA H1N1

sALaM HUjuNG mInGGu seMua
ApE BikIn aRIni kaWaN..;)
da makAN BlOm niE..

hheehhe..sayA pUn KAT uMAH ni..BiaSA laa Kan Ari mInggU je DPT LEPAK uMAH lama SKet kan?JAdi JgN Buang mASA..marIlaH KITE MENGemAS uMAH dan MEmasaK tUk YANg tersayanG..:)

taKUt NAK MAkan Luar SkanG Ni...SEMENjak ViRUs InfluenZA nI menYerAnG..saya TAkuT nk BelI makaNan Luar Yg X DI jamIn KEbERsiHANNya...:)JD NYA LIK Umah BARu MAKAN....HEHHEE..ARIni MASAk SENdIRI tuK fam n yang tERSAYANg..:)

MENU arINi SAMbal SOtOng DENgan TElUr DADAR Je..:)..LAMA x MAKAN samBAL soToNg tAU...:)
malaM td MEET uP mY dEAR..kami ke POPuLAR pETalINg STrEEt nAK caRi bukU ThEN ke Mid VAllEY...:)..da BEBErapa ARi X juPE YE..WInDU leR taU..:)so Lepak KAT JALAn GasinG n PERasAN x bUlan mALAM td sangAT laA inDAh,..:)SIang TU mE N OFFicemATe KE JaLan TAR, ke MEDan MarA DAN kAMI MENGgunAKAN LANgKAH2 keselamatAN bERada dI TEMpat AWam..HARuslaH pakaI mask kan?JADI laa KAMi bER3 POWER RANGERS SEMALAm...HAHHAHa...
bahaya BiLA bERada DI KhALAYaK ramaI nI..sBB ye VirUS berJANgkiT Kan...;)
JD hatI2 semUA Ok..YANg ADa ANAK Kecil TU elAKKan LAA bW mEreKA KE TEMPat2 SESak Ok..JAga DIRI dan JAGA kesiHATAN tau kawAN2..;)

SEJAK beberapa minggu kebelakangan ini, Influenza A (H1N1) menjadi perkara yang mengancam nyawa kepada seluruh masyarakat dunia. Wabak yang meletus itu semakin mencemaskan dengan jumlah kes jangkitan yang dikesan melebihi 2,000 dilaporkan membabitkan 21 negara dan sejumlah kematian yang besar akibat H1N1.

Pada peringkat ini, amat penting bagi masyarakat umum mengambil langkah berjaga-jaga terhadap ancaman selsema baru ini di samping membina kesedaran mengenai langkah keselamatan yang boleh diambil bagi mencegahnya daripada merebak.

Sebagaimana yang kita ketahui, pada peringkat ini, wabak H1N1 menyebabkan penyakit sukar untuk bernafas disebabkan oleh sejenis virus baru hasil campuran dua jenis virus iaitu virus babi dengan unsur genetik manusia dan burung yang mampu menjangkiti orang lain. Tanda awal H1N1 ialah seperti selesema, termasuk demam, batuk, sakit kepala, sakit otot dan lenguh-lenguh sendi, sakit tekak dan hidung berair dan kadangkala muntah serta cirit-birit.

Penyakit itu mula merebak apabila mereka yang dijangkiti menggunakan tangan untuk menutup mulut ketika batuk atau bersin, kemudian menyentuh sebarang permukaan, atau bila titisan-titisan air tersebar ke udara. Mereka yang tidak dijangkiti kemungkinan menyedut udara yang sudah tercemar, atau menyentuh tangan mereka yang dijangkiti atau permukaan yang tercemar lalu terdedah kepada penyakit berkenaan.

Oleh itu, bagi mencegah ia daripada merebak, seseorang itu perlu sentiasa mengekalkan kebersihan yang sewajarnya; sebagai contoh, tutup mulut dan hidung setiap kali anda batuk atau bersin dengan tisu atau dengan tangan kemudian buangkan tisu itu segera dan sentiasa cuci tangan dengan sabun antibakteria atau air.

Jika anda sakit atau terdapat tanda-tanda seperti terkena selesema, duduk saja di rumah dan elakkan bersentuhan dengan orang lain, elakkan pergi ke tempat yang dipenuhi orang ramai, tempat awam atau menggunakan kenderaan awam. Elakkan juga menyentuh mata, hidung dan mulut kerana rembesan daripada tempat itu mengandungi virus dan boleh menjangkiti orang lain.
Antara tanda yang perlu diteliti di kalangan kanak-kanak:
Sukar bernafas atau sesak nafas
Bibir berubah menjadi biru
Sering keletihan atau tidak mampu bergerak
Kejang pada bahagian leher
Kelihatan keliru
Mengalami sawan atau kekejangan
Tidak membuang air kecil selama 12 jam

Antara tanda di kalangan orang dewasa:
Demam berlanjutan selama lebih lima hari
Batuk tanpa mengeluarkan kahak
Sukar untuk bernafas, walaupun ketika sedang berehat
Sakit dada ketika bernafas
Bibir berubah menjadi biru
Demam yang berulang-ulang dan
sesak nafas walaupun kelihatan seperti telah sembuh
Pengsan

BersihkAn tangan bagi mencegah jangkitan H1N1
1. Ratakan sabun ke telapak tangan.
2. Gosok secara menyeluruh sehingga ia berbuih.
3. Sental di antara celah jejari kerana kawasan ini dikenali sebagai ‘tempat paling digemari’ oleh kuman.
4. Sental setiap jari pada tapak tangan sehingga ia bersih.
5. Gosok belakang tangan dan juga pergelangan tangan anda.
6. Akhir sekali, bilas secara rata dengan air bersih dan keringkan dengan kain bersih atau tisu.

16 comments:

  1. sambal sotong...yummy...fav tuh..

    yup bulan mmg lawa..dah 2mlm tgk bulan...kalu ada kamera yg kuasa tinggi mmg dah amik dah..

    safety first..facemask.

    ReplyDelete
  2. Face mask pun dh khabisan stok kat sini..

    Riso plak nk kuar umah..

    ReplyDelete
  3. sambal sotong yg nmpk sodap hingga meleh air liur nh,, haha

    ReplyDelete
  4. ku pakai tapi org tengok semacam je kak~

    huhuhu~

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..
    sedikit info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan.. sila
    klik disini.

    i love you full.. ha..ha..ha..ha...ha..

    Teruskan menulis.. dan semoga sejahtera sentiasa.
    wassalam

    ReplyDelete
  6. wiken ni kami tak kuar jalan2 pun sila percaya hihihi

    sedapnye sambal sotong ngan telur tu..wat kecur airliur dah ni

    mask tak beli lagi.. ingat esok nak pi cari la.. takutkan skang H1N1 ni makin teruk. huhu

    ReplyDelete
  7. sha:

    bahaya laa dear skang ni...bjaga2 laa sket ok
    ;)

    ReplyDelete
  8. spec:

    cantik gile kan wak?kalau saya ada kamera canggih tu mmg akan amek gak..

    masak laa sendiri kat umah..;)kalau teringin...;p

    mask penting..saya amek 10 kat klinik kelmarin tau

    ReplyDelete
  9. kak yani:

    ninie cepat2 g klinik amek kak
    lg2 kat sini da ada 1 org kena...sangt takut tau

    ReplyDelete
  10. flip:

    hehehhee
    ti masak laa sg..cian ye da terbuat meleleh air liur plak nie..:)

    ReplyDelete
  11. zara:

    biar laa org pandang pelik dia..yg sejat pun kite..bukan bile sakit dpt pindahkan kat mata yg meihat tu kan syg?

    :)

    ReplyDelete
  12. bujang:
    mekaseh ye tuk info tu
    :)

    love ur blog too
    teruskan menulis ok
    ;p

    ReplyDelete
  13. kak:

    mesti akaklg terror masak ni..;)
    bleh syer idea tuk berbuka puasa punye juadah nanti..;)

    hehehe
    mmg takut kak..di sana sini semua cerita tu saje...

    baek kite cegah sebelum parah kan?

    ReplyDelete
  14. 3 org dlm picture tu dah macam optimus prime dalam cite tranformer je den tgk muehehehehehehehe!!!!

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا