Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Tuesday, September 20, 2011

hubby & wifey @ BUKIT MELAWATI..;D

BUKIT MELAWATI

17 SEPTEMBER 2011

hubby & wifey ni kemari..dengan kakak dan abg ipar serta anak2..:)


tempat sejarah kan..ramai juga rupenyer ke mari bw keluarga..

kena laa ajar anak2 tentang sejarah tempat lahir mereka kan..ada kaitan dengan hidup kt..belajar di buku x sama dengan jejakkan kaki kesana..;D



lepak2 amek hangin dan pelajari sejarah malaysia..bukan sebab semalamnyer je hari malaysia tau..:)..kena ada kesedaran sket tentang sejarah2 kite nie..
Bukit Melawati yang berdepan pemandangan indah Kuala Selangor dan Selat Melaka memiliki sejarah yang tersendiri dan amat rapat dengan kesultanan Melayu Melaka. Pernah juga dipanggil Bukit Selangor. Berdasarkan kepada kedudukan bukit ini yang menghadap muara Sungai Selangor, ia pernah menjadi pusat pentadbiran kesultanan Selangor di akhir abad ke 18 dan awal abad ke 19.







Mengikut sejarah, kota ini pernah ditakluki Belanda pada 1784 selepas kuasa penjajah itu menewaskan Portugis di Melaka. Belanda kemudian memusnahkan kota lama dan menggantikannya dengan istana Eropah sebelum memberi nama baru, Fort Atlingsburg, sempena nama komander mereka, Gabenor Jeneral Alting.


Lokasi kota ini memang strategik dan tidak hairanlah ia menjadi sasaran dan sering kali digempur oleh beberapa kuasa besar utama termasuk British dan Kesultanan Selangor yang mahu menguasai bukit ini. Pada tahun 1785, Sultan Selangor dengan bantuan orang Pahang dan penggawa Permatang telah menawan semula kota ini daripada pihak Belanda










Naik ke Bukit Melawati dengan kenderaan yang dipanggil 'trem' yang stesennya berdekatan Masjid Lama Kuala Selangor. Cuma RM2 bagi dewasa dan RM1 (kanak-kanak). Dalam perjalanan, boleh melihat tiga makam Sultan Selangor, runtuhan kota lama dan batu hampar yang pernah menjadi tempat pesalah menjalani hukuman pancung. Sebenarnya banyak lagi kesan sejarah, tapi aku tak sempat nak meround. Lain kali kot.







Tapi yang agak mengejutkan ialah para pengunjung disambut dengan pulohan lotong apabila sampai ke puncak. Pengunjung boleh memberikan kacang panjang kepada haiwan ini yang boleh dibeli daripada penjual dengan harga RM1 sahaja. Para pengunjung termasuk aku, tidak melepaskan peluang bergambar bersama lotong-lotong berkenaan. Meriah suasana dengan gelagat anak-anak bersama lotong-lotong tu. Dikatakan lotong ini memang telah wujud lama sejak dari asal dulu lagi.






Dipuncak bukit ini terdapat sebuah kota pertahanan silam yang memainkan peranan besar dalam sejarah awal negeri Selangor. Kota ini dibina semasa pemerintahan Sultan Ibrahim (1778-1826) untuk mempertahankan dari serangan Belanda kerana Negeri Selangor terlibat dalam pergolakan kuasa di antara Belanda dengan Johor dan Riau.
so nanti bleh laa kalian bw anak2 ke tempat2 mcm ni ye..:)

No comments:

Post a Comment

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا