Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Tuesday, July 28, 2009

Are YoU A jEalOus WoMEn??

SaLam tEmaN2..:)



ArIni nak CiTer tEnTAng JealOus..



TadI akU bUAT Quiz N jawapaN yanG ku DAPAt INI..HEHhehE..



Not a Jealous Bone in Your Body

You're secure, trusting, and giving with friends and loversAnd while you may have been hurt before, you've bounced backYou're generally happy with your life - and no one's grass is greener than yoursOne word of caution: some may see your lack of jealousy as indifference!



aku berborak gembira…..

gelak ketawa..berbisik gossip terkini….Kemudian…gelak lagi…..Bila aku cerita sedih…lalu terpamer muka sedih dari dia….Sangat gembira saat ini…Ah…seperti lama tidak betemu….Serius..aku rindu wajah bening itu….seolah sudah sangat lama kami tidak bertemu…


===diam….====



Member tegur aku “ aku tgk ko ngn dia berborak tadi, macam lama xjumpa…padahal baru je jumpe” sambil menggeleng kepala tanda tidak faham.

Aku senyum gelihati….memandang mukanya…….dalam hati “ aik cemburu ke kamu?” hahhahaa“ memang saya sangat rindu diaa, xsangka orang lain boleh perasan “ aku menjawab jujur..




Semalam..bergelak ketawa dengan bee kat Mid Valley..aku rasa puas, macam orang bercinta je bunyi.hahhahaa lantak lar….To my dear bee….Hope you’re strong enough to face all the difficulty coming to your life…usaha tanda kejayaan sayang..;)Don’t be afraid..you’re not alone…I’ll always be there for you…..Everyone support you….



Anda berusia 20-an? Sering ke majlis perkahwinan? Selalu dengar soalan-soalan ini?

“Yang ni bila lagi?”

“Jangan tunggu lama-lama, nanti tak laku.”

Oh, ini sudah bagaikan soalan rutin. Pertanyaan wajib tiap kali bersua muka dengan kenalan lama atau saudara mara. Adakalanya, rimas kan?

Kadang-kadang mulut terasa ringan. Mahu saja menjawab, “Makcik, ibu bapa saya lahirkan saya ke dunia ini bukanlah semata-mata untuk berkahwin dan jaga suami. Insya Allah, saya akan kahwin suatu hari nanti, tapi sekarang banyak lagi yang mahu saya cari dalam hidup saya.”

Tapi, sopan santun sebagai orang Timur masih ada. Kita diajar untuk menghormati orang yang lebih tua. Maka, kata-kata itu tak terluah.

Ingatkah anda?

Penghujung belasan tahun, pertama kali berjauhan dengan keluarga. Semangat dikuatkan demi menimba pelajaran dan pengalaman.

Awal 20-an, melangkah keluar dari universiti, menggenggam segulung ijazah. Membawa bersama cita-cita dan harapan yang menggunung untuk masa depan. Baru hendak mengenali dunia sebenar. Dan baru hendak mencartakan perancangan hari mendatang.

Pertengahan 20-an, masih mencari arah. Ada yang sudah berjumpa dengan pekerjaan sesuai, ada yang masih tercari-cari makna kehidupan. Ada yang sedang merancang hari bahagia. Ada yang sudah punyai anak sendiri.

Untuk yang sudah bertemu jodoh, Alhamdulillah.

Tapi, untuk yang belum, apa yang hendak anda kejarkan?

Pada peringkat umur dan keadaan diri sendiri masih tercari-cari arah tujuan, mungkin belum masanya memikul tanggungjawab sebagai isteri, seterusnya tanggungjawab yang lebih besar sebagai seorang ibu.

Berkahwin, dan menjadi ibu; ini bukan perkara remeh.

Perkahwinan bukan untuk sehari dua.

Sama ada belum berpunya, atau sudah punya teman tapi belum bersedia melangkah ke alam perkahwinan, tak perlu rasa segan atau tertekan. Hidup seorang tak bermaksud anda keseorangan.Hidup tanpa teman tak bermakna hidupmu kosong tanpa makna.

Untuk membahagiakan orang lain, harus bahagiakan diri sendiri dahulu, kan?

Kejarlah impianmu.

Insya Allah, kalau sudah tertulis jodohmu, takkan ke mana.








jAdi UntUK meNjaUHi CemBuRu YANg PosItIF daN nEGatIt TuE..bANyak caraNya KawAn-kaWAn Kan?LagI2 yg DA berUMAH tANgGA kan??Itu SEMua KATe OranG asaM garaM BerKAsiH..;)..YANg selALu Aku DENgar DAN dIbERiTAHu Laa...



oLEh Itu SERiNgkalI KiTE MENdeNGAR ”CemBurU Tu tandA SayaNG” YANg seOLah-OlaH MEngGAMbarKAN baHAWA cemBuru ADALAh SATu STANdaRD meNILAi kASIh Sayang SESuatU paSAngaN.. MuNgKIn Ini Ada BENarNYA, Kerana Jika kIta TiDAk SAYaNG pada SESEOraNg MENgaPA mestI KiTE meRASA cemBuRu KAN??


Oleh itu untuk menyelamatkan keadaan, seseorang itu apabila dapat melihat tanda-tanda awal cemburu pada pasangannya, hendaklah bertindak segera agar tidak merebak. Ikutilah tips berikut tentang bagaimana untuk mengawal keadaan sekiranya mendapat pasangan yang kuat cemburu.



Tip # 1 - Jika pasangan kita mula menunjukkan rasa cemburu, jangan terbawa-bawa dengan sifatnya itu. Mungkin kita tidak perlu menjawab setiap soalan yang diajukan. Sebaliknya lebih baik berdiam diri sahaja daripada terus menyemarakkan kemarahannya.

Tip # 2 - Anggaplah bahawa dia sebenarnya tidak berniat untuk melukai hati kita. Mungkin ini tidak disedarinya dan jangan ambil hati.

Tip # 3 - Cuba sedaya upaya untuk membina keyakinan diri padanya. Pujilah pasangan atau mintalah nasihatnya bila perlu dan sentiasa luahkan perasaan cinta yang membuktikan bahawa kita menyayanginya. Malah sebaiknya berikanlah dia sokongan yang berterusan agar dia merasa sentiasa disayangi dan dihargai.

Tip # 4 - Jangan membabitkan diri dalam situasi yang boleh membuahkan perasaan cemburu bagi pasangan seperti suka berfoya-foya, berbual-bual mesra atau bergurau senda dengan orang lain.

Tip # 5 - Berbincanglah dengan pasangan tentang perasaannya. Jika kita telah berusaha sedaya upaya tetapi pasangan tetap tidak boleh mengawal rasa cemburunya, kaunseling mungkin jalan terakhir untuk menyelamatkan keadaan.


Manusia tidak lepas bebas daripada sikap cemburu

Dari Aisyah r.a., isteri Rasulullah SAW, dia menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah SAW pergi dari rumahnya (dari rumah Aisyah). Kata Aisyah: “Kerana itu aku cemburu kepada beliau.”

Setelah beliau kembali, dia memperhatikan tingkahlaku ku dan baginda bertanya: “Mengapa engkau hai Aisyah, cemburukah?”

Jawabku: “Bagaimana wanita seperti aku tidak akan cemburu terhadap lelaki seperti anda?”

Tanya baginda: “Apakah syaitanmu telah datang pula menggodamu?”

Jawab Aisyah: “Ya Rasulullah, apakah aku bersama syaitan?”

Jawab baginda: “Ya!” Aku bertanya: “Aku sendiri juga?”

Jawab baginda: “Ya! Tapi aku dilindungi Tuhanku sehingga aku selamat.”

(Hadis Riwayat Muslim)




Ingatlah, sesungguhnya ‘ALLAH SWT Maha Cemburu’. Maksudnya? Ya, bukanlah Allah SWT sangat mencintai kita selaku hamba-hamba- Nya. Cuma kita yang tidak menyedarinya lantaran HATI kita yang telah ‘TERTAWAN DENGAN ‘CINTA YANG LAIN’!



JadI kePADa yanG BerCiNTA dan YANg SEDanG dan BAKAL BerUmahTANgga..JAUhilAH MereKA2 YANg bISA memBuat KAMu seMua cemBuru padA pasaNGAN KAMu YA tEman2...

MerEka2 YANg PsYChOPAtHS Ni HaruS wajIb dIELakKAN bak Kate2 sahaBaT2 akU..Aku baHgia tGk HANgPA BAHgia..:)..JaDi ElakKAN benDA2 YG bOLEH roSakKAN hUBUnGAN koranG yg DA iNDAh NI..HEHheHE..mekASEH saHABAt2 Ku DI Luar SANA...




CHARISMATIC PSYCHOPATHS

are charming, attractive liars. They are usually gifted at some talent or another, and they use it to their advantage in manipulating others. They are usually fast-talkers, and possess an almost demonic ability to persuade others out of everything they own, even their lives. Leaders of religious sects or cults, for example, might be psychopaths if they lead their followers to their deaths. This subtype often comes to believe in their own fictions. They are irresistible.



SECONDARY PSYCHOPATHS
are risk-takers, but are also more likely to be stress-reactive, worriers, and guilt-prone. They expose themselves to more stress than the average person, but they are as vulnerable to stress as the average person. (This suggests that they are not "fully psychopathic." This may be due to distinctive genetic variations.)



The psychopath is a manipulator, who knows exactly what makes us tick and knows how to manipulate and influence our feelings.

They have the talent to spot "kind, caring" women.

Mimicry is often used to convince others that the psychopath is a normal human being. He does this to create a false empathy with his victim. The psychopath will try to make you believe he has normal emotions by spinning some sad tale or professing profound, moving experiences; the truth is, most psychopaths go through life as in an incubator, touched by few and having no real compassion for others; but they will lie to convince you that they have normal emotions.

The pity factor is one reason why victims often fall for these "poor" people.


Lying is like breathing to the psychopath. When caught in a lie and challenged, they make up new lies, and don't care if they're found out.
As Hare states,

"Lying, deceiving, and manipulation are natural talents for psychopaths...When caught in a lie or challenged with the truth, they are seldom perplexed or embarrassed -- they simply change their stories or attempt to rework the facts so that they appear to be consistent with the lie. The results are a series of contradictory statements and a thoroughly confused listener." [Hare].


12 comments:

  1. jeles kat Ninie yang cantik =)

    ReplyDelete
  2. hehehhe
    ninie x cantik laa kakak...;)
    tu semua rekaan semata2 je

    jgn caya laaa.;)

    ReplyDelete
  3. cemburu juga kadang-kadang.. hee~

    ReplyDelete
  4. aku rasa cemburu tu bagus.. tapi kalau over tu, tak dapek den nak nolong..

    kalau makcik2 kat wedding tanya "ko ni bila lagi nak kawen?".. aku cakap, "tunggu makcik masuk meminang saya lah".. terus terdiam.. mwahahahah <- jgn amalkan.. haha

    ReplyDelete
  5. byk tips.best baca
    nway..long post yaw..hehehe

    ReplyDelete
  6. Insya Allah, kalau sudah tertulis jodohmu, takkan ke mana.

    suka ayat kat atas nih..

    iam jelesy too..

    ReplyDelete
  7. iqa:

    kite kena ada cemburu an dear...:)
    saya pun cemburu gak kadang2 tu...
    hehehee

    ReplyDelete
  8. julie:
    hehehehe
    naj jawap gitu ke dear??
    alamat kena gam laa mulut saya pas tu wak

    haahahaha
    ;p

    ReplyDelete
  9. julie:
    hehehehe
    naj jawap gitu ke dear??
    alamat kena gam laa mulut saya pas tu wak

    haahahaha
    ;p

    ReplyDelete
  10. ayin:

    ye laa syg..
    tips untuk dikongsi bersama....;)

    ReplyDelete
  11. spec:

    yup
    pada saya jodoh tu ada
    xperlu terhegeh2...or jual mahal ke ape ke...

    kalau da tertulis hak kamu
    tetap hak kamu....;)

    ReplyDelete
  12. apa-apa pun beserah pada takdir kannn.......

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا