Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Friday, July 17, 2009

"...KaWEn AwaL??"

“..kenapa nak berkahwin? Eh, tak nak. Nanti terikat lah..tak boleh nak enjoy lagi..”
“..boleh nak kahwin muda. Tak kisah umur, asalkan ada compromise and faith. InsyaAllah perkahwinan akan kekal..”

“..tak nak kahwin muda..banyak benda tak tercapai lagi. Nak bina kerjaya dulu..”

Aduhai. Macam-macam pendapat yang timbul bila isu kahwin muda ini diperkatakan. Jawapan yang paling biasa kita dengar,”..dah jodoh, nak buat macam mana..” Biasalah tu, masing-masing empunya pendapat yang berbeza. Ada yang bersetuju, ada yang tidak. Perkara berkahwin ni bukannya boleh dibuat main-main. Nak bina rumahtangga bukannya untuk sehari dua. Ishh..banyaklah perkara yang perlu di fikirkan.


Secara peribadi, tidak salah rasanya berkahwin pada usia yang muda. Tapi pasangan itu haruslah berfikir secara mendalam sebelum membuat keputusan untuk mengikat perjanjian sehidup semati selama-lamanya. Anda menghadapai kesukaran untuk membuat keputusan? Tidak pasti samada haruskah anda meneruskan rancangan untuk berkahwinan awal bersama si dia? Nahh..tanyakan diri anda beberapa soalan ini. Adakah anda sudah bersedia dari segi fizikal dan mental? Adakah anda sudah memiliki kerjaya tetap yang stabil? Yelah..zaman sekarang ni ramai gadis yang career minded. Mereka lebih mengutamakan untuk membina kerjaya yang kukuh terlebih dahulu sebelum masuk ke alam perkahwinan. Perbelanjaan hidup pada zaman sekarang sekarang bukannya murah pula tu. Ada sesetengah bakal pengantin yang mengambil risiko dengan membuat pinjaman untuk melangsungkan majlis perkahwinan secara besar-besaran mengikut trend semasa. Tapi masalahnya sesudah berkahwin, terpaksa pula membanting tulang untuk melangsaikan bil-bil dan hutang keliling pinggang. Tak seronok la kalau begitu kan..?

Tapi jika anda mahu menjadi surirumah sepenuh masa kelak, ada perkara lain pula yang anda harus pertimbangkan. Adakah anda sudah bersedia untuk menerima tanggungjawab menjaga bakal suami dan anak-anak? Pada waktu yang sama rakan-rakan sebaya anda yang lain pula masih bebas ke sana ke mari tanpa perlu meminta izin dari insan yang bergelar suami. Biasalah..sesudah berkahwin tanggungjawab anda akan bertambah. Tanggungjawab kepada keluarga sendiri, dan juga kepada keluarga mertua. Kenalah pandai mengatur dan meluangkan masa untuk menguruskan kehidupan diri sendiri, dan juga suami.

Jika anda mampu dan sudah bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan dan tanggungjawab, jangan lah di lengah-lengahkan lagi. Bak kata orang tua-tua, perkara yang baik tak elok di lengahkan. Ada bagusnya juga meneruskan rancangan untuk melangkah ke alam perkahwinan pada usia yang muda, sekurang-kurangnya dapat lah membina keluarga. Siapa yang tidak mahu mempunyai anak-anak dan keluarga yang bahagia kan?

Ada kelebihan dan ada kekurangannya dalam membina rumahtangga pada usia yang muda.
Yang penting, anda harus bijak untuk berfikir sedalam-dalamnya dan rujuklah kepada kedua ibu bapa anda sebelum keputusan mendirikan rumahtangga di tetapkan, tidak kiralah apa jua peringkat umur anda.


Berfikir Panjang Sebelum Berkahwin.
Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd Tamyes Abdul Wahid berkata, perkahwinan bukan boleh dipermainkan kerana ia membabitkan kepentingan banyak pihak dan pelbagai lagi situasi mendatang yang tidak diketahui.
“Oleh itu, jika mahu berkahwin, pasangan dinasihatkan berfikir panjang dan tidak terburu-buru kerana institusi rumah tangga itu konsepnya untuk sepanjang hayat dan bukan suka-suka diruntuhkan,” katanya. Beliau berpandangan bahawa setiap pasangan perlu mengenali hati budi pasangan masing-masing dan jika dari awal lagi tiada persefahaman, perkahwinan tidak perlu diteruskan. “Perkahwinan untuk sepanjang hayat dan itulah konsepnya yang sebenar. Jika tidak dapat mencapai persefahaman dari awal hubungan, lebih baik perkahwinan tidak diteruskan kerana bimbang berlaku perceraian,” katanya.

Oleh Syairah Hanis Hassan. Aku TeRTArIK iSU nI dI siNi http://3r.com.my/?p=1793

sO aPE peNdaPAt KoraNg?Aku TAU RAMaI kaWan2 BLoGGer AKu YANg BAKAl BeRumahTanGGA dI UsiA MuDA KAN..;0..tAHnIAH bUat KAlIAN yanG da SAMpaI sERunYA..:)>.mOga BAHAGia seNtIAsA bERsAma KALian SeHInGga HujUnG nYAwa..

Siapa ANtara kaMU yanG rasA bagUS bERkaWEN dI usiA Muda DAN sIapa ANtara KAMu YANg RASA seBAliKnYE?kenaap KamU memILiH unTuK bERkaweN dI usiA MuDA?dan MENgapa aDA yanG bERfIKIr UNtuK BerKAWEN bIla Suda CukUp PUNya SEGalaNya?

iMAN dI DAda..RAsa TANggUNGJAwab YANg MELimPAh RUah..CukUp UNtuK meNAnGgUng IsTERi DAN KELuarGA..yanG lebIh TEpaT sUDAh SEmPuRNA FiziKAL daN menTALnYA unTuk bERuMAHtanGGA...:)
Aku tIdaK mEmILiH UNtUK bERkaWen DI usIA apA..AnDAi kATa SamPAI sERuNYA maka AKu AKAN melAKSAnakaNNya..MenDiRikaN masJId INI..:)..TiDAk PERLu bERkEjaR kERna Bg aKU andAI dIA tELAH yAKin DENgan KEMamPuannYA maka DENgan SENdIrI dIA AKAN melAMAr DAn MEMbaWA kelUarGA..iTu bERMakNA Dia TElaH bERSedia SePeNuHNya UNtUK memBimBInG akU daN kelUARgakU ke JALAn YANg dIrEDhaI ALLAh SWT..

CUKuP banYAK kiTA liHAT dI daDA akHBAr DAn MASalah2 mahKAMAh SYarIAH yaNg MEMbabItKAN pEncERaIAn BUKAn?PENceRAIan DI USIa MuDA dI saat PerKAHwINAN barU bErUSIa SetahUN JagUnG CuMA..tIdaK lUpa JUga ADA YanG BArU bERkaHWin TidaK samPAI 48 JAM juGA BerCeraI..

iNIkaH yanG kiTA carI dalaM mEnYUsurI KeHidUPAN bERuMAHtanGGA?waHwaHUaLLAm..INi Bukan taKdIr NAMAnYA pada saya..TapI masalaH yG DiCARi SENdIrI..sEDAngKAN bERcINta pUNYa laH lama..tP x SAMpai 3 bULan PERkAHwinAN di LanDA penCeRAIan..HayatI saja kISAh CinTA bEeGo DAn bEkas IsTerInya..nOra DAnISH daN bEkas sUAMinYA...usTAZ akHil kHay DAn BeKAS IstERinYA..

tEpUK dADA tanYA seLeRA..bERsEDiakaH anDA memIkuL tanGGunGJawab SebAGAi SUami DAN isTeri?MeLAYaRi HiDUp YANG bahagIA daN sUCi?..

14 comments:

  1. kak..ku takde teman lelaki..sila carikan aku teman lelaki kak~ bleh aku kawin awal gak..(statement nakal situ..)

    ramai kawan2 ku kawin awal..cam akak cakap, kalau mampu, apa salahnya kan kak?

    ReplyDelete
  2. Kwen muda??

    OK wat...umur bukan penentu kbhgiaan tau...

    yg pnting ada give n take...

    dan jangan lupa kena ada ilmu jugak..

    ReplyDelete
  3. zara:
    heheeh..teman tu kena cari sendiri laa sayang...baru afdal..;)
    mana bleh org cari..cantik di mata akak..x sama cantik di mata zara..;p

    kawan2 akak pun ramai kawen awal..
    yg penting kefahaman bersama..:)

    ReplyDelete
  4. yani:
    u right..kawen umur baper pun xpe...but make sure ilmu d acukup nak ke alam itu..;)

    ReplyDelete
  5. saye mau stabil dahulu jika mau kawen..disebabkan saye yang bongsu..mjlis penutup dlm family harus dilaksanakan dengan meriahnyer(so kene kumpul duit)..hehehe..skang bru ada 20sen..huwa....

    ReplyDelete
  6. saye mau stabil dahulu jika mau kawen..disebabkan saye yang bongsu..mjlis penutup dlm family harus dilaksanakan dengan meriahnyer(so kene kumpul duit)..hehehe..skang bru ada 20sen..huwa....

    ReplyDelete
  7. lalink:

    saya pun nak stabil dulu baru pk soal kawen gak..saya sulung dan dia bongsu..:)
    pastinya mahu majlis kami meriah..insyaallah..:)

    bagus2..kumpul dari skang dear..:)

    ReplyDelete
  8. sha:

    wahh nak kawen ek?
    g laa kursus kawen dulu..;)

    hehee

    ReplyDelete
  9. hmm..akk kawen xmuda xtua..sedang2 gituh..ekek:D masing2 ade pro n cont kalu kalwen muda or lewat..

    ReplyDelete
  10. hye..salam kenalan..tkutla bk kawen awal..tp cm besh plak dh de dsamping owg tsyg.hehe.

    ReplyDelete
  11. kawin awal?

    ouhhh...tidakk..

    hihi

    ReplyDelete
  12. suziey:
    ye ker kak..:)
    ni nak kena share pendapat nie
    heheheh...

    aien:
    kawen mmg best..tp tanggungjawab besar..:)
    make sure da stabil baru kawen dik..:)

    ReplyDelete
  13. meme:
    hehehe
    xnak kawen awal ek?hhehe...

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا