Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Friday, July 24, 2009

FiRSt MoVe dI taNGAN sIAPA?JEjakA ataU si DARA??


Dapatkah anda bayangkan perasaan tak tenang hati, jantung berdegup lebih kencang tatkala nampak kelibat si dia, muka menjadi merah padam dengan serta-merta, segala yang dilakukan seperti tidak kena dan segala di sekeliling kelihatan seolah-olah sempurna dan seperti di syurga meskipun keadaan sebenar tidak seindah rupa.

Erti kata lain, perasaan yang biasa dialami seseorang yang mula menunjukkan bibit-bibit cinta. OK, perkataan cinta mungkin membawa maksud yang terlalu mendalam dan tidak sesuai untuk digunakan dalam konteks ini. Apatah lagi apabila baru sahaja berkenalan. Jadi inilah yang dinamakan mula merasakan perasaan suka terhadap seseorang ataupun “crushing on someone”.
Tetapi menjadi tanda tanya kepada saya dan juga ramai di luar sana, siapakah yang harus memulakan langkah dalam hubungan? OK, tampak jelas anda sudah sukakan seseorang, tetapi haruskah anda memulakan perbualan atau harus tunggu dia menegur anda? Sejujurnya saya nyatakan saya bingung memikirkan persoalan ini ketika berhadapan dengan si dia yang belum berpeluang dikenali dengan lebih rapat.

Mengikut amalan dan tradisi nenek moyang kita, sememangnya kaum Adam akan memulakan langkah bicara. Kaum hawa akan duduk menanti si jejaka memberi salam pengenalan. Walaubagaimanapun, menjejak ke zaman teknologi dan siber, di mana perempuan mempunyai hak berpendidikan dan hak mengundi, di mana wanita mempunyai hak yang sama seperti lelaki, kita tidaklagi dibelenggu soal siapa yang harus memulakan langkah pertama bukan? Kerana kita sudah mampu berdiri sama tinggi dengan lelaki dalam bidang lain, persoalan sebegini terlalu remeh untuk difikirkan.

Namun begitu, masih ada manusia yang merasakan kaum Adam seharusnya memulakan tindakan. It’s the gentleman thing to do merupakan salah satu respons yang kerap saya dengar apabila bertanyakan kepada beberapa orang rakan. Ada kaum wanita yang merasakan perkara sebegini harus mengikuti adat, biarkan lelaki yang mencari wanita dan bukan sebaliknya. Ibarat perigi mencari timba perli masyarakat. Kaum wanita yang memulakan langkah dianggap murah, tiada harga diri dan terdesak.

Kaum lelaki pula memikirkan bahawa akan hilang sedikit sifat kelelakian mereka jika wanita memulakan langkah.

Saya dapati golongan yang berpendapat sebegini merupakan golongan majoriti di kalangan rakan-rakan saya. Mengapa kita masih dibelenggu pemikiran kolot sebegini? Kaum wanita menuntut hak persamaan sejak berzaman dahulu dan kini apabila sudah mendapat hak itu, kita seolah-olah menolak hak tersebut dan seakan mahu kembali ke zaman jahiliyah kita. Kita seolah-olah bersetuju dengan sikap chauvinist kaum Adam.

Kita berani dan mampu menuntut pelbagai hak, tetapi sampai di persoalan hubungan, kita rebah begitu sahaja. Apakah salahnya jika wanita yang memulakan langkah sekali-sekala? Jejaka ada juga yang agak rabun dan blur bila timbul persoalan suka dan cinta hinggakan jika wanita tidak memulakan langkah, nothing is going to happen!

Jejaka pula, apalah salahnya membiarkan wanita take the lead? Anda tidak akan hilang sedikit pun kejantanan anda.

Ya, memang, apabila kita memulakan langkah pertama, ada kemungkinan besar (dan kecil), ditolak, malu dan sebagainya. Tetapi itu adalah lumrah hidup. Semua pernah menghadapi detik kegagalan dan kemudian bangkit semula dengan azam dan mempelajari sesuatu yang baru.
Di sini saya ingin mengikuti pendapat minoriti di mana tidak timbul isu siapa yang seharusnya mengambil langkah pertama. Kita hidup di zaman serba canggih, serba boleh, wawasan 2020 laung pemimpin tanahair. Jadi, sesiapa pun boleh mengambil langkah pertama.

Samada anda mahu mencemuh saya, terpulanglah. Hidup hanya sekali, buatlah pilihan sewajarnya

8 comments:

  1. yang penting tepuk dada tanye selera ;)

    ReplyDelete
  2. huhuhu anOther poiNt a view yg boleh ditimbanG tara kaN



    kkDg nk haRap lelaki jer mmG paYahkaN...


    Tp...aku tatut.....lalallalalalal

    ReplyDelete
  3. Jejaka pula, apalah salahnya membiarkan wanita take the lead? Anda tidak akan hilang sedikit pun kejantanan anda.


    spec menunggu sapa wanita yg akan lead spec nati..

    ReplyDelete
  4. enasan:

    u should try laa dear...
    kalau x melepas

    kalau dia xnak kite pun x rugi papa pun

    yg rugi dia dia laa kan?
    ;p

    ReplyDelete
  5. zara:
    mana2 pun boleh dik..;)
    janji kite dan dia selesa

    ReplyDelete
  6. dmx:

    kamu btol
    manusia tu da lengkap allah bg
    ego???

    lu sendiri pk laa kan wak
    :)

    nak ego ke nak bahagia
    di tgn kite...;)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا