Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Tuesday, December 22, 2009

LUahAn RAsa...aNda X tERaSA KE?

Luahan rasa ini ninie dpt dari email seorang sahabat yang di petik dari MINGGUAN MALAYSIA hari ini. Bagi yang tidak melanggani Mingguan Malaysia, sila amati dan renung-renungkan ...

Maafkan Natrah, Ina dan Aida

Pada 14 tahun yang lalu, saya dalah penuntut IPTA di selatan tanah air. Saya lahir dari keluarga yang berada dan memiliki kereta sendiri. Senang untuk berulang alik dari rumah sewa keke fakulti. Lagak saya seperti pelajar pandai kerana penampilan saya cukup sempurna. Tetapi sebenarnya saya adalah pelajar yang lemah.

Saya mengaburi mata kawan-kawan dengan wang yang saya ada. Hanya untuk mempunyai ramai kawan. Saya ada tujuh orang kawan di rumah sewa. Tetapi Ina dan Aida selalu menjauhkan diri dari saya. Saya dapat rasakan ada sesuatu yang disembunyikan. Lagak Ina dan Aida seperti pelajar biasa pergi ke kuliah tetapi mereka pulang rumah pukul 10 malam.

Apabila ditanya mereka akan menjawab ke rumah kawan membuat tugasan kuliah. Akhirnya saya bersama kawan rumah sewa yang lain mengintip mereka berdua. Rupa-rupanya mereka membuat kerja sampingan di kedai dobi. Saya sebagai ketua dan kawan-kawan lain bersubahat mengenakan mereka berdua. Saya telah merakam pergerakan mereka. Kemudian saya dan kawan-kawan sebarkan cerita pada kawan-kawan lain di fakulti bahawa Ina dan Aida terpaksa bekerja di kedai dobi untuk menyara kehidupan mereka.

Kedua mereka sangat malu dengan kenyataan yang lengkap dengan bukti gambar. Kesannya kawan-kawan yang lain memulaukan mereka kerana taku di ejek pekerja dobi. Selepas tamat pengajian dengan pengaruh dan dan kuasa yang ada pada ayah dan ibu, akhirnya saya mendapat kerja dan berkahwin dengan jutawan.

Tetapi badai melanda kehidupan. Saya dikurniakan empat orang anak tetapi mereka cacat tangan dan bisu. Anak-anak selalu mengadu kawan-kawan di sekolah selalu mengejek mereka. Saya sangat sedih. Keluarga saya, suami, mertua serta kawan-kawan mula menjauh diri. Saya sangat tertekan.

Saya mengambil keputusan untuk menunaikan umrah. Anak saya tinggalkan kepada pengasuh. Di sana Allah telah tunjukkan pada saya satu ketentuan. Datang seorang lelaki peniaga tamar menyapa saya supaya berkongsi masalah dengan nya. Saya akur dengan permintaannya.

Setelah menjelaskan masalah saya, peniaga terbabit bertanya kepada saya," Adakah suatu ketika dulu anak telah menggunakan tangan serta mulut untuk menjatuhkan atau menganiaya orang lain. " Jika benar pak cik rasa inilah balasan Allah atas perbuatan anak dahulu. Sebab itulah anak dikurniakan anak-anak yang cacat. "

Tetapi anak masih ada peluang untuk bertaubat. Pergilah memohon maaf pada sesiapa sahaja yang anak telah aniaya atau jatuhkan maruahnya. Sama ada kawan-kawan anak melakukan kesilapan atau tidak. Anak tidak sepatutnya bercerita keaiban orang pada masyarakat atau orang lain. Selagi masyarakat atau kawan-kawan anak tidak memaafkan,selagi itulah Allah tidak menerima amalan anak," katanya.

Ya Allah, inikah balasan Mu terhadapku atas perbuatan menjatuhkan maruah Aida dan Ina dulu. Setelah kembali ke Malaysia saya mencari Aida dan Ina tetapi tidak ketemu. Maka diruang ini, saya ingin memohon maaf secara terbuka kepada Aida dan Ina, pelajar UiTM 1995, atas perbuatan saya menjatuhkan maruah anda berdua dahulu.

Tolonglah maaf kesilapan saya agar saya dan anak-anak dapat meneruskan kehidupan tanpa ejekan atau pemulauan daripada orang di keliling.

MAAFKAN NATRAH (NED).NATRAH BT. NAJMAN
Menara Jati, Kuala Lumpur

BEnda Ni TerKeSAn Di HATi sAya..paDA aNDA MungKiN ya DAn mUNgKIn tIdaK..JAdI sebAgaI seoraNg MANUSIA yaNG kerdIl Di siSI ALLAH..dI Sini nInIE naK mINta MAaF baNyak2 bUAT semUA..SAmAaDA YAng nInie KENal Atau tIdaK..

mUngKiN sepANjanG bergIAT DENgaN penUlISAn ALAm MAya Ni RAMai yG tErasa HAtI kaN..makaN haTI..SAkiT haTi Jiwa RAga DENgan nInIE..SAYA MOHON MAAF DARI HUJUNG RAMBUT SAMPAI HUJUNG KAKI...

2009 bakAL MELaBUhKAn TiRAi..N i DonT waNT anYTHinG baD dis yEAR KEEP On FoLLowinG me fOR DA resT oF mY LiFe..N I wILL prAy FoR uR'S ToO..maNUsiA Ni x SemPuRna..TrUSt ME cOZ i kNOW u DID iT Too..sOMETiMES..kUMAn SEBEraNG laUT kiTe NAmPAk..Tp GAJah DEPan MATa kIte X perASAn kAn..

yUp SaYA AKaN mEnUNaIkaN umRAh DAN semOga segALA permIntaaN daN doA saYA dIteriMA di SIsi ALLah Swt..AMiN..YUP eNtRY inI bUAt semUA yanG saYA keNALi DAn YANg MENgeNALi Diri InI..

12 comments:

  1. emmm..mayb ade betul nyer cite ni kan..

    sbb kan mulut bdn binasa..xpatut nyer kite memalukan org lain..sekali kite buke aib org..1ooo aib kite akan di buke..ingt2 la ek..insaf la sebelum terlambat...ALLAH tu MAHA berkuase..

    ReplyDelete
  2. terkesan kat ati..huhu..gud story :)

    ReplyDelete
  3. kiter tak terasa pape pun ngn kamoo heee :)

    ReplyDelete
  4. mungkin itu doa orang teraniaya.. dimakbulkan Allah... sama-sama lah kita saling maaf memaafi ye dear..

    ReplyDelete
  5. Hmm..
    tersentuh kT dgn entry ni..
    kak kT doakan akak dpt mengerjakan umrah dgn hati yg tenang..

    insyaAllah..

    akak doakan juga saya spya tabah untk megharungi dugaan serta hdp mndapat kberkatan..

    Ingin mjadi umat islam yg brada di jalan yg benar =) Insyaallah..


    love u ;)

    ReplyDelete
  6. ade bace ni...

    sgt sentap..
    yela zaman muda2 dulu..
    harap2 takdela yg brdndam ngn aku..
    ameen

    ReplyDelete
  7. Bulan Dilangit Osaka BiruDecember 22, 2009 at 8:35 PM

    org teraniaya TUHAN akan tolong

    ReplyDelete
  8. balasan Allah bg..kat dunia pon Allah bleh balas dh..2la jadinye...

    ReplyDelete
  9. saya pon de bace gak artikel ni..mmg tkesan gak..Allah bagi cash je balasan kat dunia..

    ReplyDelete
  10. so saya disiini memohon maaf sempena maal hijrah 1431..utk memulakan thn baru....

    ninie sori aee...

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا