Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Thursday, October 29, 2009

kAhwIn LaMbaT??saTu TreNd kE??

Ada orang bertanya. Kahwin awal. Suatu trend atau ikutan masa kini?

Kahwin merupakan suatu keperluan. Tak kira bagaimana. Cepat atau lambat, itu persoalan lain.
Kahwin awal tak kahwin awal bukan dikira dari sudut;
“Kalau dah jodoh kahwin awal lah”

Ataupun,

“Trend semasa. Dah member aku kahwin awal ramai. Aku pun nak kahwin lah.”
Persepsi mengenai Qada’ dan Qadar perlu diperbetulkan. Jodoh bukan datang tergolek. Tapi perlu diiringi dengan usaha.

Bukanlah kita dalam hal nikah-menikah, celik mata di pagi hari dapat alamat dari mimpi, atau tiba-tiba datang perasaan, “Aku kena kahwin hari ini”, maka kita pun pergi menikah. Ataupun, “Aku rasa aku kena bercerai hari ini”. maka kita pun bercerai.

Dalam hal menikah-kahwin, kalau kita berusaha mencari. Maka akan datang dan dibukakan pintu tersebut. Begitu juga cerai-berai. Persepsi manusia bila melihat orang bercerai. Akan ada cakap-cakap, “Itu dah jodoh depa..”

Padahal dalam hal ini ada pilihan untuk dibuat. Tapi manusia bilamana belum membuat pilihan, atau selepas membuat pilihan yang membawa akibat yang buruk. Mula menyalahkan takdir. “Itu dah takdir. Itu jodoh depa. Sampai takat tu ja jodoh depa. Bla bla bla..”

Dan tidak perlu sibuk-sibuk hendak mempertikaikan yang selepas berkahwin tanggungjawab besar.
“Larat ke nak pikul. Dah kahwin tanggungjawab besar. Banyak benda nak kena fikir.”

Fi’il manusia memang pelik. Hidup ni pun tanggungjawab beb. Samada kau seorang atau berdua. Hidup yang kau lalui adalah tanggungjawab. Hidup adalah risiko. Berkahwin adalah risiko. Cepat ke, lambat ke. Risiko tetap sama. Kalau tak berani ambil risiko. Rosak lah hidup.

Pelik melihat orang mempertikaikan agama dan bertanya samada nikah awal itu trend semasa.
Sedangkan datang dari Nabi sendiri yang menyuruh mempercepatkan perkahwinan bagi lelaki yang sudah layak menikah. Kenapa hendak dipanjangkan persoalan ini? Samada ini trend semasa atau tidak.

Saya akan kata (dan berani kata) ini trend agama. agama yang jadi trendsetter dalam hal ini.

Wahai para pemuda, barangsiapa di antara kamu yang mampu untuk berkahwin, maka berkahwinlah. Kerana dengan berkahwin lebih dapat menahan pandangan dan menjaga kemaluan. Dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa; kerana puasa dapat mengekang syahwatnya.” [al-Bukhari]

Dan kemungkaran paling besar adalah meninggalkan sesuatu yang dianjurkan agama.
Dan Umar al-Khattab diberitakan pernah berkata kepada Abu Zawaid yang usianya sudah tua namun masih belum berkahwin untuk memberi semangat kepadanya;

“Tidak ada yang menghalangmu untuk berkahwin kecuali kelemahan atau banyak dosa.”

Melihat sesuatu dari jendela agama lebih baik dari menyorot persoalan mengikut tingkap dunia.


Bukan mengikut trend, tetapi memang belum dipertemukan jodoh.
Pernah mempunyai beberapa kenalan tetapi setelah diamat-amati dan difikirkan dengan lebih teliti serta mendapat pertunjuk dariNya, berbagai sebab mengapa tidak ada perkahwinan. Untuk dipendekkan cerita, memang belum ada jodoh.

Apa gunanya berkahwin jika ia hanya mengundang sengsara, gelisah dan gundah-gulana?
Apa gunanya berkahwin jika ia hanya memberi derita untuk orang lain?
Apa gunanya berkahwin kerana semata-mata untuk dapatkan status?
dan elak dikata andartu?
Perigi tentu boleh mencari timba
tetapi masalahnya timba yg baik kualitinya, dimana ya?

Mungkin ada berkait dgn meningkatnya kes perceraian pada masakini? Bilangan kes ini sudah di tahap membimbangkan dimana ia sudah seperti perkara yg tidak menghairankan lagi!Jadi kemungkinan ia membuatkan ramai org trauma dan takut utk berkahwin atau di izinkan utk berkahwin? Ingin kepastian yg mereka atau anak mereka tidak akan terjebak dlm kes perceraian? Being too careful..

p/s: SAper YanG xnAK kaWEN kaN??? ;D

28 comments:

  1. bukan trend la sis...nak carik duit lebih nak wat wedding grand itu yg betulnyer..kalau la kaye esok jugak mau kawen..hehehe..

    *sis jenguk2 la page saye..heheehe

    ReplyDelete
  2. kawin awal, kawin lambat itu semua kerja Allah. Kita usaha dan doa ajer.

    ReplyDelete
  3. betol.ni bukan soal trend ke ape. berbalik pd azali. belum ada jodoh. mcm anda tulis la.ada kenalan. tapi setelah menimbangtara masih belum sampai ke tahap berkahwin. sapa tak nak kawen.. kan tuntutan agama tu.:)

    ReplyDelete
  4. ya sokong cik nur.sa ... tapi seeloknye bagi aku..kwen jgn ler terlalu awal..sunnah nabi 25tahun..tapi klu dh jodoh awal ape nak buat. tapi manusia ni memang begitu

    bile blm kawen : soklan - bile nak kawen?
    bile dh kawen : soklan - bile nak de anak?
    bile dh de anak : soklan - bile nk tambah anak?
    bile dh tambah anak : soklan - bile nk de menantu?

    DAN...

    bile kawen awal..kenapa awak kawen awal? tak mau enjoy dulu? tak takut ke?

    bile kawen lambat...kenapa awak kawen lambat? risiko nk beranak tak takut ke? nnt rmbut dh putih br hntr anak ke tadika?

    soklan2 dari mulut2 yg tak insurans mcm ni sebenarnye seharusnye ke buang je org2 ni bagi makan jerung..tak tahu la diorg ni closed-minded or open minded

    soklan2 cm ni menunjukkan org keliling ni bile dia dh smpi tahap yg dia rase puas. bile dia tgk org lain kureng skit dr dia..mula la dia tanye cam tu...dia ingat soklan bile n bile n bile tu keje kite ke? balik kepada azali or fitrahnye manusia.. soklan bile itu bile ini..hanya hanya DIA yang tahu

    ReplyDelete
  5. owh!! lagi satu.. tetibe entry pasal kawen ni? nasi minyak ko dh nak sampai ke???

    hmm nak buat keputusan tentang K.A.W.E.N. ni memang ler payah ini lah salah satu sebab kenapa aku bertunang lebih dr jangkawaktu yg parents tetapkan...

    sebab bile..
    putus cinta..ah, perkara biasa tak ada bekas...
    putus tunang..biasa-biasa aje belum ade yg luakkan...
    bile putus je talian pernikahan...
    owh! tidak luka lebih dalam dari putus tunang diri kena lebih kuat semangatnye dari semua status2 yg putus itu...jadi..buat la solat istiqarah..sesungguhnye Islam itu indah :)

    ReplyDelete
  6. dasyat entry nie siap ada petikan hadis lagi gitu!!
    TGK ISLAM PUNYA LAH MANTAP!! org melayu je tak nak pandang..

    ah nie entruy tension pasal soalan standrt musim kahwen ke?
    dah nak musim kahwen nie hahaha..

    ReplyDelete
  7. yup.. setuju dgn hadith yg kamu muatkan lam bab ni..

    kalau dah mampu, kahwin je laa kan.. tak payah banyak cerita..

    ReplyDelete
  8. org dulu2 kawen awal... skrg nih kalau nk kawen kene sediakan duit yg byk gak... bagi aku kalu dah smpi jodoh kawen je lah... bukan trend cuma dah jodoh..

    ReplyDelete
  9. andai kamu sudah bersedia maka bernikahlah kamu...

    ReplyDelete
  10. me too nak kawin sgt2 skang...sounds agak gatal tapi itulah hakikatnyer..its just the matter of time n rezeki..huhu!

    ReplyDelete
  11. hahahah...kalau jodoh dah sampai nak lari jauh mane pun tak boleh

    ReplyDelete
  12. sape yg sebut tak nak kawen tu..mesti urat kat kepala dia putus..huhuhu

    ReplyDelete
  13. btol tu dear..nak kawen arini gak bleh kan?

    mungkin isu perbelanjaan agaknyer kan..:)

    bile allah kate da kawen kawen laa kite ye x?

    ;p

    ReplyDelete
  14. saya sokong encik apei!!!
    ;)

    kite cuma berusaha..yg lain urusan allah tentukan...

    mekaseh ye apei..;)

    ReplyDelete
  15. saya sokong encik apei!!!
    ;)

    kite cuma berusaha..yg lain urusan allah tentukan...

    mekaseh ye apei..;)

    ReplyDelete
  16. btol tu nursa..pada saya cepat atau lambat bkn masal..kerna saya cuma mahu berkahwin SEKALI SEUMUR HIDUP!!

    bukan seperti berganti baju dear..
    ada jodoh x kemana kan..;p

    ReplyDelete
  17. hahahah sufie sufie..:)
    aku nasik minyak naik mesti jempot korang sume tau!!!

    biasa laa manusia mana penah puas beb..pandang kat orang lain tu ada yang kurang jer..;p

    dia je laa yg cukup lengkap dalam dunia ni kan..hehehe

    jaga diri beb!!jaga anak buah aku tu baek2 tau..;p

    ReplyDelete
  18. bukan pasal musm kawen laa boneka..:)

    kamu nak kawen pon boleh just make sure peribadi tu dah kukuh!!

    kawen tu banyak pengorbanan dan pengertian di perlukan..;p

    ReplyDelete
  19. yup aina..kemampuan tu penting sebelum membina keluarga dear..:)

    kalau x mampu jgn sebuk nak kawen nanti rumah tangga tonggang langgang..

    anak2 terbiar sana sini..

    ReplyDelete
  20. yup kawie..kalau da jodoh kan..:)
    hehehehe

    ReplyDelete
  21. jom nabel!!!

    tp kannnnnnnnnnnnn..
    Lu PiKIr LAa SENDIri!!!
    :p

    HEHEHEH

    ReplyDelete
  22. yup mamai..:)
    masih perlu perbaiki diri ini sebelum ke alam itu...;)

    ReplyDelete
  23. btol tu yaya..sape xnak kawen kan dear..:)


    kalau da mampu nak kawen then kawen laa...;p

    ReplyDelete
  24. yup dear...
    kalau da jodoh dik...;)

    ReplyDelete
  25. kalo dah sampai jodoh,,,mesti kawin nya

    ninie ..take care ye sis..miss u so much..

    ReplyDelete
  26. rindu kamu juga kak..:)
    sgt rindu...


    take care too..;p
    jodoh sampai kak atty mesti dgt tau!!
    :)

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا