Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Friday, April 17, 2009

KamU sYOk SeNdIrI taK?

Syok merujuk kepada rasa seronok, gembira ataupun teruja. Manusia lazimnya akan berasa syok bila mana sesuatu yang dihajati dan memenuhi tuntutan jiwanya tercapai.
Tidak dinafikan saya juga kadang-kadang dilanda sindrom SS ini. Adakala kita terlalu obses dengan pencapaian dan kejayaan kita sehingga kita lupa yang orang lain sedikit pun tidak pernah ambil peduli tentang obsesi kita itu.


Kebiasaannya syok sendiri ini terarah pada si Mamat suka fikir si Minah suka padanya, vise versa...tapi yang sebenarnya adalah sebaliknya. Bila perkataan syok sendiri muncul, minda kita selalu terfokus pada permasalahan cinta dua anak Adam berlainan jantina. Tapi dalam abad melanium ini istilah syok sendiri adalah lebih meluas.

Jadi pada anda yang pernah diejek sebagai syok sendiri..jangan rasa rendah diri atau malu atau sedih kerana anda tidak bersendirian, malah dalam dunia yang serba canggih ini, waima MUFTI pun dikata-katakan sebagai SYOK SENDIRI. Apasalahnya kita syok sendiri asalkan kita tak ganggu orang...mau bitas-bitas orang, dan wish orang lain mati macam katak.

Hakikatnya, tiada seorang pun yang dapat lari dari sindrom SS ini. Andaikata kita merenung sedalam-dalamnya pengertian di sebalik istilah pasar ini, mungkin kita dapat merumuskan bahawa setiap dari kita sebenarnya tidak lari dari sikap obses dengan diri sendiri. Lebih dari itu, ada yang cukup gah hingga merasakan yang kehebatan dirinya itu melayakkannya untuk menghakimi orang lain. Siapa kita di sisi Tuhan? Hakimkah? Atau sekadar hamba picisan yang sama-sama mengidap sindrom SS?

Syok. Itulah kesamaan kita

Pada orang-orang “baik-baik” ini, sebelum anda buka mulut, kaji-kajilah dulu latarbelakang audience anda. Dalam ertikata lain fahami teori Reletivity Albert Einstain sebelum mengatur langkah. Belajar to put and reputting thing into different perspective. Tapi bolehkah orang-orang macam melakukan anjakan paradigma kalau dia rasa dia aje yang betul, orang lain tidak ada satu pun yang betul?

so, saje la nk tanye pendapat korg tentang sindrom syok sendiri @ obses @ fanatik ni...? maybe korg penah b'hadapan dgn org cani... or maybe korg sendiri penah m'alami sindrom ni.. apa plak kesannya pd korg..??

5 comments:

  1. bagi kty ..tak salah SS..kan kaco orang..kalo tak SS..bila lagi lak..

    dulikkan insan..yg ober..dan mengganggu idup././

    ReplyDelete
  2. heheheh
    betul tu..

    kite SS pun x menyusahkan sesape pon...:)

    BUKAN BERABS WIT DAN MASA DIA PUN...;P

    ReplyDelete
  3. gua pernah ada kawan jenis mcm ni.. memang jerk!

    ReplyDelete
  4. yer ke?
    kite pun ada..tp bia laa mereka dengan cara mereka..;)

    ReplyDelete
  5. ...aku pun penah gak SS tapi tak der la smpai snggup create story yg bukan2 beb..
    ...amat kasihan pada insan yg telebih SS sehingga menyusahkan pihak lain...

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا