Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Friday, April 17, 2009

SoaL jaWAb KeMUsYKIlan AGAmaKu..

KAMI mempunyai dua orang ahli panel iaitu Ustaz Mohd Noor dan Ustazah Sakinah. Mereka sedia menjawab sebarang kemusykilan daripada anda. Insya-ALLAH mereka akan cuba menjawab segala persoalan anda sebaik mungkin berdasarkan al-Quran, Sunnah, pendapat sahabat tabiin, tabi' tabiin dan para ulama yang termasyhur sama ada yang terdahulu mahupun yang terkemudian. Mudah-mudahan kita semua mendapat petunjuk...
BERSAMA USTAZAH AZIZAH
Soalan:
Apa pula hukumnya seseorang menceritakan keburukan seseorang kepada orang lain dengan tujuan supaya orang yang mendengar ceritanya itu membenci dan memandang menghina orang tersebut?Terima kasih.
Melati,SelangorSalwa Yatin (
waa_saluahenterp@yahoo.com)

Jawapan:
Itu adalah perbuatan yang keji dan dimurkai oleh ALLAH. Orang itu patut bertaubat. Dia tidak sepatutnya melakukan begitu kerana ini ditegah oleh ALLAH dan Rasulullah s.a.w.
Kita perlu ingat, segala perbuatan kita akan dihisab oleh ALLAH di akhirat kelak. Sama ada daripada segi perbuatan, pertuturan atau sebagainya. Menceritakan keburukan seseorang dan menghasut orang lain supaya membenci serta memandang hina adalah perbuatan yang diharamkan.
Kita perlu menjaga lidah daripada bercakap sesuatu yang tidak berfaedah. Lebih-lebih lagi, mengumpat dan memfitnah orang lain. Umpatan dan kejian ini boleh menyebabkan seseorang itu difitnah. Oleh itu, jauhilah perkara ini. Jagalah lidah dengan amalan-amalan yang berfaedah.
Abu Musa r.a berkata:“Mereka bertanya Rasulullah s.a.w, apakah yang paling baik dalam Islam. Rasulullah berkata: Orang yang memelihara lidah dan tangannya daripada menzalimi orang yang lain.” - Sahih Muslim.
Berhati-hati kerana lidah boleh membawa kepada perkara yang baik dan buruk. Dalam hubungan lain, kita hendaklah berhati-hati apabila bertutur. Kesan tersalah cakap boleh membawa kepada fitnah. Fitnah ini akan membuatkan seseorang itu menderita. Fitnah adalah suatu penganiayaan dan boleh menyebabkan seseorang itu tertindas dan memecahbelahkan masyarakat.
Firman ALLAH S.W.T:“Fitnah itu lebih besar dosanya daripada membunuh.”- Surah al-Baqarah: 217.
P/S: sekadar berkongsi di pagi Jumaat ini..

3 comments:

  1. tak de keje agaknye orang yang suka memburuk2kan orang lain.. sblom nak citer hal orang cermin2kan lah diri tu dulu huhuhuh

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Terima kasih sha sbb berkongsi :)

    ReplyDelete
  3. ur right kak...
    dia rasa keje dia besar sgt tu boleh pijak kepala tu...;)

    dia ingat mati ti allah tu tanya keje ko dulu LOYER ker?ok, ko masuk syurga...

    keje ko PA ke?ok, ko masuk nereka..tu rasa macam bagus sgt tu...;p

    zeela:
    aku berkongsi jer sebab ramai mulut macam lahabau kat luar tu..aku tau..;)

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا