Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Wednesday, June 17, 2009

BERITA SAHIH / RIBENA ADA KANDUNGAN ARAK


LONDON :
Pemimpin Islam di Birmingham menggesa diadakan rombakan menyeluruh dalam undang-undang pengguna selepas kemunculan berita menggemparkan bahawa dua minuman ringan kegemaran mengandungi arak. Birmingham Post semalam melaporkan ramai peniaga membuang stok Ribena dan Lucozade selepas penggun! a mendapati ramuan perisa air minuman itu mengandungi arak meskipun pada paras yang rendah. Peraturan makanan tidak mensyaratkan pengeluar produk itu, Glaxo-SmithKline menyenaraikan arak pada bungkusan minuman itu kerana kandungan arak itu pada! kadar yang rendah.

Bagaimanapun, umat Islam yang diharamkan daripada meminum arak mendakwa semua minuman ringan seharusnya dilabelkan dengan jelas jika ada ramuan yang bercampur arak meskipun amat sedikit. Empat tahun lalu, Walkers, sebuah syarikat makanan, menukar label pada bungkusan kerepeknya selepas akhbar Birmingham Post mendedahkan snek keju dan bawangnya mengandungi ekstrak lembu tidak sembelih. Kandungan arak dalam Ribena dan Lucozade adalah kurang daripada 0.1 peratus tetapi umat Islam memberitahu Birmingham Post bahawa mereka kecewa selepas mengetahui bahawa mereka sejak sekian lama meminum arak meskipun pada paras yang teramat rendah.

Pengerusi Masjid Jamik Birmingham, Dr Mohammed Naseem menyuarakan rasa terkejutnya kerana undang-undang itu masih membenarkan kandungan dalam makanan atau minuman tidak dinyatakan dengan jelas pada label.. 'Kita amat kecewa kerana sebelum ini umat Islam menganggap minuman ringan seperti Ribena dan Lucozade ini halal tetapi sebaliknya,' katanya. Pekedai yang juga anggota Persatuan Peniaga Ladypool, Mohammed Zaman Khan berkata penjualan Ribena dan Lucozade jatuh mendadak sejak beberapa minggu lalu dan beliau memastikan produk itu tiada pada rak kedainya.

Jurucakap Glaxo-SmithKline memberi alasan label minuman dan makanan pasti tidak dapat dibaca jika peraturan mensyaratkan semua komponen bagi penyediaan makanan itu dinyatakan. 'Sesetengah bahan perasa mengandungi lebih 50 komponen. Kami amat sensitif dengan keperluan budaya pengguna dan cuba menangani isu itu jika ia dimaklumkan kepada kami,' katanya.

Beliau mengakui minuman tenaga Lucozade berperisa asli, limau, tropika dan sitrus mengandungi paras rendah arak begitu juga deng! an lima perasa yang disediakan untuk Ribena.. - Agensi
P/S: HANYA RIBENA KELUARAN LUAR NEGARA YANG MEMPUNYAI ARAK, DI MALAYSIA TIDAK MEMPUNYAI ARAK JADI BERHATI2 SEKIRANYA ANDA KERAP KELUAR NEGARA BERSAMA ANAK2 JANGAN BERIKAN MEREKA MINUM RIBENA KELUARAN LUAR NEGARA!!! BOSS SAYA PERNAH MENGAUDIT RIBENA DI MALAYSIA DAN MENGIKUTI SENDIRI CARA PEMBUATAN RIBENA DI MALAYSIA..:)..
JANGAN KHUATiR KERANA RIBENA DI MALAYSIA ADALAH HALAL DAN BERBEZA DENGAN RIBENA LUAR NEGARA.
SEKIAN.

8 comments:

  1. dekat malaysia tak de jual ribena buatan luar negara ke? mcm mana nak tau rebina tu buatan malaysia atau luar negara..

    ReplyDelete
  2. queen:

    mungkin boleh tgk kat tempat mana ribena tu dikeluarkan..
    normally kan ada tulis tempat PEMBUATAN?

    mungkin di situ membantu.:)

    ReplyDelete
  3. sangat suka ribena..
    sedap!!

    tak sangka lak ader kandungan arak..
    after this, kene alert pada labeling dier arr.. manufactured kat mana?

    tq for info..

    ReplyDelete
  4. Gua nak ajak lu mkn kenduri kt blog gua.
    Follow terus pun xpa lagi bagus.

    Blog gua dah tak seimbang.Gua tgk budak2 ramai dah berat ke belah punk.

    Gua dah 6 hari merantau jemput org mkn kenduri ni..

    tapi gua jamu air ribena camne?

    ReplyDelete
  5. arfah:
    ur welcomwe dear..
    manufactured yg dari overseas yg mengandungi arak...

    so far Malaysia punya ok
    wallahualam...:P

    baek kite chek labelling b4 beli.

    ReplyDelete
  6. fidaus:

    mekaseh ye singgah...;)
    yg ribena malaysia insyaalah ok...;)

    lu ajar laa sket budak2 punk tu.;p
    masih sempat lg tu

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا