Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Wednesday, June 10, 2009

sAtu HAri NANTi kAMu nAK x DERmakaN oRgaN KamU??

Salam,
Semalam aku mimpi…mimpi nak derma organ..mungkin sebab sebelum tido tu aku pk kan tentang itu jadinyer aku terbawa sampai dalam tido..


Korang pernah terpikir tak nak menderma organ bile mati nanti??aku ada terpikir n terlintas dalam pale otak ni nak dermakan organ aku…x salah kan andai kata aku sudah tak bernyawa, tp aku masih boleh menyelamatkan orang lain?

Kerap kali benda ni bermain di fikiran aku…mungkin sebab mak aku sakit jd aku pernah terlintas untuk dermakan bauh pinggang aku pada mama, tp mama xmau..dia x bg coz aku masih muda kata mama kata mama belom tentu kalau aku bg mama akan baik, kebarangkalian untuk aku juga cuci darah itu tinggi kata mama..;(

Mungkin dulu masa mula2 adik afiq tu terima penderma hati dia buat aku terlintas di hati untuk melakukan yg sama..aku respect dowhh abg yg bg separuh dari hati dia tu kat baby kecik tu…alhamdulillah dia sehat jerk an?tu orang idup..macam mana nanti bile aku da xder n aku dermakan organ aku?ya allah betapa aku bakal menyelamatkan nyawa insan lain kan?

Mesti ada diantara kita yang kurang arif tentang hukum menderma organ. Aku terbaca dalam sisipan Utusan, Mega di mana berdasarkan Majlis Fatwa Kebangsaan pada 23 JUn 1970 menggariskan empat syarat yang mesti diambil kira dalam memfatwakan hukum menderma organ sebagai harus.Syarat tersebut ialah :-

1. Pemindahan organ dibenarkan jika ia merupakan jalan terakhir untuk menyelamatkan nyawa seseorang yang mengalami kegagalan organ.

2. Penderma mesti disahkan meninggal dunia.

3. Mendapat kebenaran dari keluarga penderma

4. Tiada melibatkan urusan jual beli.

Artikel tersebut sedikit sebanyak memberikan keyakinan kepada kita untuk memahami konsep dan hukum menderma organ sekiranya roh telah meninggalkan jasad..
Semoga kita akan menjadi salah seorang darinya… AMIN..

16 comments:

  1. itu kerja mulia dear...
    saya jUga pernah terfikir...

    ReplyDelete
  2. itu laa iqa...
    dari dulu sampai sekarang benda tu bermain di fikiran...

    x sampai hati biler tgk, lagi2 anak2 kecil tu sakit...kalau la time tu juga saya bleh bg separuh dari organ ni untuk bahagiakan mereka.:(

    ReplyDelete
  3. tak pernah lagi terfikir.

    good info dear :)

    ReplyDelete
  4. thanks belle..

    i cant stop thinking bout dat..

    ReplyDelete
  5. Alangkah baiknya... Ini satu perbuatan yang perlukan keberanian yang tinggi..

    ReplyDelete
  6. meiz aranda :
    pegi la daftar kat hospital kalau betul berniat semurni itu..
    bagusnyew kalau semua seperti kamOo..

    ReplyDelete
  7. salam,
    a good posting u had, im so touched reading ur article, by doing tht at least u initiate the thoughts of ur readers for doing sumting gud, may Allah bless us all espcially u and ur bee, salam

    teringin nak pegi haji tapi RM belum cukup,huhu

    ReplyDelete
  8. naqi:

    yup sgt memerlukan keberanian..dan rasanya mentally dan fizikally saya bersedia sepenuhnya..

    saya x sanggup tiap kali tgk mama dialisis..mata memandang tp hati saya tgk sayu jer..;(

    ReplyDelete
  9. lalink:

    ya laa..i will get as many as much info of that....nak sangat jd penderma organ...

    ReplyDelete
  10. anonym:

    terima kasih atas doa kamu...:)
    simpan dulu.allah sentiasa berikan rezeki pada umat yg mahu menziarahi rumahnya.....

    isyaallah saya akan mengerjakan umrah tahun depan..saya akan doaka buat semua umat islam semoga kalian juga jejak kaki ke sana...

    ReplyDelete
  11. baik betol meiz ni.. mulia hati nyer.
    kesian gan mak meiz, moga dia shit sejahtera hendaknyer...

    ReplyDelete
  12. ishh bukan mulia hati kak..ada juga yg benci saya nie...

    ntahlaa mmg x sampai hati tgk orang2 sakit ni kak...

    saya pun mahu mama sehat selalu

    ReplyDelete
  13. salam,
    i'll pray for your mum healthiness, may she always be in a gud state of health, amin.

    actually i dah 2 kali pegi umrah tapi masih xde rezeki lagi nak pegi haji, rindu lambaian kota Mekah.

    ReplyDelete
  14. secara jujur, takde rasa nak dermakan organ. tapi jika ia melibatkan ahli keluarga, saudara, sahabat handai atau orang tersayang insyaAllah akan didermakan. =)

    ReplyDelete
  15. me n abg fariq also had been thinking about this. nak dekat sethn punya dok pikir. tp takde amik any initiaitves pun lagi. takut pun ada juga. hehe.

    ReplyDelete
  16. kak yati:

    as long as u feel that way. its gud enough sis...;)

    kak yana:
    yer ker?ti kite g spital laa cari info bout it...;p

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا