Buat SuAmI..

When we first met, I fell in love with you. I knew right then you were the only one for me. As time goes by, our love grows stronger still. You're the most amazing man I ever knew. The place I want to be is close to you. There’s ecstasy and peace in your embrace. I know that I can cope with what life brings as long as I wake up to see your face.Thank you my treasured and cherished love. Your loving and caring have made our marriage a blissful adventure of two! Thanks Love.

together forever til jannah

Daisypath Anniversary tickers

♥SoPhea AdriANNa♥

Lilypie Third Birthday tickers

♥sOpHEA aLEESya♥

Lilypie Second Birthday tickers
bila tiada yang baik untuk diucapkan.
maka diamlah.
itu lebih baik dari bicara yang sia-sia.

sama seperti berbicara,
bila tiada yang bermanfaat dan berfaedah untuk ditulis dan dikongsikan,
maka diamkanlah jemarimu.
sepi dari catatan.
itu lebih baik daripada menulis perkara yang sia-sia.

Wednesday, June 24, 2009

kUKu koraNG paNjaNg kE peNdEk???

Ceritanya senang saja disini iaitu perihal kuku panjang dan sebab kenapa tak boleh simpan panjang.Pada orang bukan islam ianya (kuku) yang panjang tu siap di cat dengan warna lagi.Aku biasa tengok lah amoi yang 100% bukan muslim lah,katanya cantik maa!!

Sebenarnya,bila berkuku panjang maka sebagai muslim bila kita ambil wudukuntuk bersolat takut dikhuatiri air wuduk tu tak sampai dan kalau kuku panjang tentulah kotor,macam mana nak sah solat tu kalau tak bersih.

Penambahan aku pasal kuku dicat tu plak ialah air wuduk tak kena pada kuku yang di cat.Mengenai kuku yang dipotong elok ditanam memang patut lah.Kalau dulu di kampong2 orang tua nasihatkan begitu,moralnya ialah nanti sisa kuku tadi tidak lah bersepah takut serpihan kuku itu ter masuk kedalam makanan,kan kotor tu,kuman kan.
Lagi satu,ini bukan lah pantang tapi kepercayaan,biasanya setiap sisa atau buangan yang dari anggota badan kita seperti kuku,rambut,gigi yang dah tercabut ke dan apa apa berkaitan dengan sisa dari anggota badan lah elok ditanam.

"ada org kata kalau nak awet muda, tanam la kuku anda..."ya ka tu? anyway, bukan kuku je. rambut pun..sebaiknya di tanam atau at least di campak ke tanah. Biasanya orang terlepas pandang, rambut kita
sentiasa gugur dan diganti baru.

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kitamencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw.. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari

1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.


RASULULLAH S.A.W BERSABDA YANG ERTINYA :
Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan
* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.
* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.
* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat

P/S: bERkUKu PENdeK Kan MolEK.:)
bERsIh lAgi..SAya KukU paNJANg JE sKet Mula LA Jd X SeNANg Dududk Sebab mUKA akaN raSA BerMinYAk..RAmbUt KAn mULa bERminYAk N gaTAL kULIt KEPala..bILE tERjaDINyER SiTUasI Itu MAKa DEngan paStinYA saYA taUU kUKu SAYA DA panjANG!!!

ANda BAGaimANa?

10 comments:

  1. tqs for the info..byk gak tak tau pasal adab2 semua ni..hehe:)

    ReplyDelete
  2. ok.fine.kadang2 kuku sy terbiar jg pjg.kononnya nak cut rata..huhuh
    taubat..
    nak potong pasni!

    ReplyDelete
  3. hana:

    aku berkongsi apa adanya je beb!!!
    sama2 laa kite beramal ek...;)

    ReplyDelete
  4. ayien:

    its juz tuk kebersihan kite juga dear.:)

    saya x gemar kuku panjang ni...geram tgk..rasa nak volunteer je potongkan...hahahahha

    ReplyDelete
  5. kuku ku pendek skang, ada baby tak leh panjang2, kang luka plak budak sitonet tu, nak wat keje pun senang. dulu2 iyer panjang sket, tapi tak le panjang sangat hihi

    adab potong kuku tu sangat berguna, dan dah amalkan sejak sekolah lagi ;)

    ReplyDelete
  6. kak yati:

    betul tu..bahaya ad abb kuku panjang ni..wat tercakar kang cian si tonet tu...;)

    wah akak dalama amal ek?
    alhamdulillah..

    ReplyDelete
  7. yaa..btoi ni.watpa la smpan kuku pnjg2, xlwa pon..kebykanny smpan kuku pnjg ni ada motif len..antarany :
    -korek hidung
    -korek telinga
    -dan bermcm2 jenis korek lg la

    kn kotor 2..ish3

    ReplyDelete
  8. kojack:

    memang kotor pun kan?eeeeeee geli ar tgk kuku panjang ni...

    xder per yg cantik pun kuku panjang nie...;)

    ReplyDelete
  9. correct! ble kuku pnjang rse satu bdn x bersih..
    i feel the same!
    thnks 4 more info.. =)

    ReplyDelete
  10. iNtaN:

    bINtanGNyE mana?;p
    hehehe..

    ur welcome dear...betul tu..kuku saya bile panjang x senang duduk rasanyer..;)

    ReplyDelete

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَ‌جِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا